گرفتگی لوله های فاضلابی و روش های رفع خانگی آن

علت گرفتگی لوله های فاضلاب چیست؟
علل مختلفی وجود دارد که باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود. از مهمترین علت های گرفتگی لوله فاضلاب میتوان به
موارد زیر اشاره نمود:
مو، دستمال کاغذی، مصالح ساختمانی، رسوب و جرم، روغن و چربی، کم بودن شیب لوله، تفاله مواد غذایی و سبزیجات

همه ما با علائم گرفتگی لوله فاضلاب آشنا هستیم :

  • سینک طول می کشد تا تخلیه شود.
  • هنگام دوش گرفتن احساس می کنید زیر پاهایتان پر از آب شده
  • یا اینکه بوی عجیب و غریبی از توالت، حمام و حتی آشپزخانه استشمام می کنید.
  • فاضلاب توالت ایرانی یا فرنگی به کندی تخلیه می شود و یا آب خارج می شود اما فضولات در کاسه باقی می ماند. این ها همه نشانه هایی هستند که به شما اخطار می دهند به زودی با گرفتگی لوله فاضلاب مواجه می شوید. پس آماده
    باشید!

روش های خانگی رفع گرفتگی فاضلاب :

  • شوینده و آب گرم
    مقداری پودر شوینده یا مایع را در آب گرم حل کنید تا آب کف آلود شود سپس آن را داخل لوله فاضلاب گرفته شده بریزید
    این محلول مانند روان کننده عمل می کند و اگر گرفتگی بر اثر چربی و روغن باشد. با چند بار تلاش کردن مطمئنا مشکل برطرف خواهد شد.
  • آویز فلزی لباس

روش ساده اما موثر در بسیاری از گرفتگی ها! یک آویز فلزی آماده کنید و تمامی خمیدگی های آن را صاف کنید و تنها سر قلاب شکل را دست نزنید. میله را وارد لوله گرفته شده کنید و سعی کنید تا جایی آن را هل دهید که به عامل گرفتگی برخورد کند. سپس باید چیزی را که باعث گرفتگی شده را به سر قلاب بچسبانید و آن را بیرون بکشید.
در آخر مانند روش فبل از یک کتری آب جوش برای شستشوی لوله استفاده نمایید.
بهتر است در آخر یک کتری آب گرم هم برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب داخل لوله بریزید.

  • محلول جوش شیرین

مخلوط ۱/۳ فنجان جوش شیرین با ۱/۳ فنجان سرکه را در لوله گرفته شده بریزید و تا ۳۰ دقیقه و یا بیشتر صبر نمابید
‎ترکیب‏ این دو ‎ماده سبب ایجاد واکنش شیمیایی می شود که حالت اسیدی دارد ومی تواند گرفتگی را برطرف‏ نماید۔ باتوجه به میزان گرفتگی می توانید اندازه جوش شیرین و سرکه را بیشتر نمایید و الزامی در استفاده به همین میزان وجود ندارد.
این روش کمک می کند که موی بلند. چربی و روغن که به لوله چسبیده شده را از بین ببرد. علاوه بر این، محلول فوق می تواند لوله را ازهر گونه لجن و لعاب؛ پاکسازی نماید.

  • جاروبرقی تر و خشک

اگر یک جاروبرقی تر و خشک دارید می توانید آن را به یک ابزار فوق العاده تبدیل کنید.
برای انجام این کار بهتر است زمانی که لوله جارو برقی را وارد لوله فاضلاب کردید. اطراف لوله را به خوبی بپوشانید. با قرار دادن جارو برقی روی قدرت بالا می توانید هر چیزی که داخل لوله فاضلاب باعث گرفتگی شده را به داخل بکشید و لوله را باز کنید.

  • آب گرم

برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب یک سطل اب گرم آماده نمایید. ریختن آب گرم درون لوله باید در دو تا سه مرحله انجام شود تا نتیجه خوبی داشته باشد.
این روش معمولا سریعترین راه لوله بازکنی و تخلیه چاه می باشد.
در صورت لزوم می توانید این کار را تا چندین بار تکرار نمایید تا زمانی که مطمئن شوید با این روش نمی توان گرفتگی را رفع کرد.
در کنار آب گرم می توانید مثل روش اول از مایع شوینده نیز استفاده کنید۔ به این صورت که ابتدا مقداری مایع داخل لوله بریزید و سپس آب گرم را در لوله خالی کنید.

  • سود سوزآور

سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور با فرمول شیمیایی ‎NAOH‏ که ترکیب معدنی جامد و سفید رنگ می باشد.
این ماده می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود و گرفتگی لوله را برطرف نماید. هنگام استفاده از این روش باید محافظ
چشم و دستکش را برای ایمنی خود به کار ببرید.
این ماده را می توانید از ابزار فروش های محلی خرید کنید. ۳/۴ گالن آب سرد را درون یک سطل بریزید و سپس ۳ فنجان سود سوز آور به آن اضافه کنید. این ترکیب برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب بسیار موثر است.
بایک چوب بلند آب را هم بزنید تا سدیم هیدروکسید درآب حل شود. ترکیب این ماده با آب باعت ایجاد گرما و ‎واکنش
‏شیمیایی می شود.
پس از ریختن آن درون لوله باید ۳۰ دقیقه یا بیشتر از آن صبر کنید سپس لوله را با آب داغ شستشو دهید.

  • تمیز کردن لوله

در زیر سینک ظرفشویی و برخی از قسمت های خانه. لوله ای به شکل U وجود دارد که مانند تله عمل می کند و می تواند خیلی چیزها را درون خود نگه دارد و باعث مسدود شدن راه آب می شود و تمیز کردن آن برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب فوق العاده است.
ابتدا سطلی را آماده کنید و زیر این لوله قرار دهید. سپس با استفاده از یک آچار لوله را باز کنید. وقنی لوله باز شد شروع به خالی کردن فضولات داخل لوله نمایید. لوله را به خوبی شستشو دهید و مجددا سر جای خود ببندید.

  • فنر لوله بازکنی

فنر لوله بازکنی شبیه به سیمی است که با آلیاژ فلز ساخته شده و به راحتی می تواند انواع زیادی از گرفتگی ها را باز کند. البته شما در خانه باید از نوع دستی آن استفاده کنید که برای تهیه آن می توانید به فروشگاه های ابزار فروشی مراجعه کرده وفنری را که نیاز دارید براساس متراژ خرید نمایید.
لازم است خاطر نشان شویم که فنر زنی لوله فاضلاب از نوع دستی و نه برقی تنها قادر به رفع گرفتگی لوله فاضلاب که بصورت سطحی مسدود شده می باشد و توان رسوب گیری و یا از بین بردن اشیا را ندارد.

  • نمک و جوش شیرین

مخلوط ۱/۲ فنجان نمک و ۱/۲ فنجان جوش شیرین را داخل لوله بریزید. برای ۱۰ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس داخل لوله آب گرم بریزید.
آب گرم و این ترکیب تبدیل به واکنش شیمیایی می شوند که می توانند اقدام به رفع گرفتگی لوله فاضلاب نمایند.
ترکیب فوق معمولا برای پیشگیری از گرفتگی های شدید بسیار عالی است. به همین خاطر می توانید به صورت مداوم یعنی هر چند هفته یکبار این مواد را داخل لوله بریزید. سپس از آب برای شستشوی آن استفاده کنید.

  • سرکه، جوش شیرین و فشار آب

اگر گرفتگی در سینک یا وان حمام است ابتدا جوش شیرین و سرکه در لوله بریزید و ‎۴۰‏ دقیقه تا ۱ ساعت صبر نمایید.
سپس درپوش کفشور را قرار دهید و آب را باز کنید تا وان یا سینک پر از آب شود.
پس از پر شدن وان و سینک درپوش را بردارید تا فشار آب سبب شود هر آنچه در لوله گیر کرده به کمک ترکیب جوش شیرین و سرکه و فشار آب از بین برود.
این روش می تواند تمام مواد زائد مانند مو و فضولات را با فشار از لوله خارج نماید و باعث رفع گرفتگی لوله فاضلاب گردد.

  • اسید رقیق

توجه کنید که اسید حتما رقیق باشد۔ برای تهیه اسید لوله بازکن میتوانید به فروشگاه ها مراجعه کنید و محلول رقیق لوله
بازکن را تهیه کنید. به عنوان مثال برندهای اکتیو. صاف، اتک و محلول دوقلو رافونه از معروف ترین محلول ها هستند که در صورت رقیق بودن میتوانید از آنها استفاده کنید.
تاکید ما برای انتخاب اسید رقیق برای رفع گرفنگی لوله به این دلیل است که اسیدها یک خورنده هستند و در استفاده طولانی مدت میتوانند اتصالات را از بین ببرند. پس در استفاده از اسیدها زیاده روی نکنید و از نوع رقیق آنها استفاده کنید تا قدرت زیادی نداشته باشند.

  • استفاده از جوهر نمکپ

قبل از هر چیز برای حفاظت از جان خود از دستکش استفاده کنید و کاملا با احتیاط اینکار را انجام دهید.۳ پیمانه جوهر نمک را در ۴ لیتر آب بریزید و با یک چوب یا وسیله به درد نخور آن را هم بزنید. سپس محلول را درون لوله گرفته شده بریزید و ۱ ساعت صبر کنید تا محلول کار خود را انجام دهد۔ بعد از گذشت زمان، درون لوله آب بریزید تا هم بازشدن لوله فاضلاب را آزمایش کنید و هم لوله را بشویید.
حتما به نکات ایمنی که گفته شد دقت کنید و در استفاده از اسیدها مثل جوهر نمک زیاده روی نکنید.

  • نوشابه یک لوله بازکن قدرتمند

شاید در ظاهر نوشابه یک مایع ساده و یک نوشیدنی به نظر برسد. اما ترکیبات و گاز نوشابه چیزی است که آن را به یک لوله بازکن قدرتمند تبدیل می کند. روش رفع گرفنگی لوله فاضلاب با نوشابه یک راد ساده و کم هزینه برای شماست تا بدون تماس با شرکت های لوله بکنی بتوانید مشکلتان را حل کنید. برای اینکار کافی است یک بطری نوشابه (ترجیحا بزرگ) را زمانی که آب جمع شده در لوله پایین رفت درون آن بریزید. سپس ۳۰ دقیق فرصت دهید تا نوشابه کار خود را انجام دهد. در آخر با ریختن آب گرم درون لوله، باز بودن راه آن را تست کنید.
زمانی که هیچ کدام از راه ها جواب نداد باید سراغ خدمات لوله بازکنی استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید