PVC (پلی وینیل کلراید)

سومین پلیمر مصنوعی پلاستیکی در جهان است که به طور گسترده تولید می شود (پس از پلی اتیلن و پلی پروپیلن).

سالانه حدود ۴۰ میلیون تن PVC تولید می شود.

PVC به دو شکل اصلی وجود دارد: سخت (rigid – گاهی اوقات به اختصار RPVC) و انعطاف پذیر. فرم سخت PVC در ساخت و ساز برای لوله و در کاربردهای پروفیلی مانند درب و پنجره استفاده می شود. همچنین در ساخت بطری‌های پلاستیکی، بسته‌بندی‌های غیرغذایی، ورقه‌های روکش مواد غذایی و کارت‌های پلاستیکی (مانند کارت‌های بانکی یا عضویت) استفاده می‌شود. می توان آن را با افزودن نرم کننده ها نرم تر و انعطاف پذیرتر کرد که پرمصرف ترین آنها فتالات ها هستند. در این حالت، در لوله کشی، عایق کابل برق، چرم مصنوعی، کفپوش، علامت گذاری، صفحات گرامافون، محصولات بادی، و بسیاری از کاربردها که جایگزین لاستیک می شود نیز استفاده می شود. همچنین با پنبه یا کتان در تولید بوم استفاده می شود.

پلی وینیل کلرید خالص یک جامد سفید و شکننده است. در الکل نامحلول است اما کمی در تتراهیدروفوران محلول است.

طبق شکل زیر، پلی وینیل کلرید با پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلرید (VCM) تولید می شود.

این پلیمر به چهار روش سوسپانسیونی، امولسیونی، توده ای و محلولی تولید می شود که بیش از ۹۰ درصد آن به روش سوسپانسیونی بدست می آید. دو روش اصلی برای تولید پی وی سی PVC سوسپانسیون و امولسیون است.

در روش سوسپانسیون، در راکتور تحت فشار مونومر با آغازگر پلیمریزاسیون و سایر مواد افزودنی مخلوط شده و در آب معلق می ماند. پلیمریزاسیون در همین قطرات مونومر انجام می شود و به مرور زمان و با پیشرفت واکنش اندازه ذرات بزرگتر می شود. محتوای راکتور واکنش برای حفظ تعلیق و اطمینان از اندازه ذرات یکنواخت رزین پی وی سی به طور مداوم همزده می شوند. اندازه ذرات سوسپانسیون به طور متوسط ۱۵۰-۱۰۰ میکرومتر می باشد. پی وی سی هایی که به این روش تولید می شوند قابلیت جذب زیاد نرم کننده برای محصولات انعطاف پذیر را دارا می باشند.

در روش امولسیون، از سورفکتانت ها برای پراکنده کردن مونومر وینیل کلراید در آب استفاده می شود. مونومر در مایسل هایی از سورفکتانت محبوس می شود و پلیمریزاسیون ها در مایسل با استفاده از آغازگر ها صورت می گیرد.

مهمترین تفاوت های پی وی سی هایی که به روش سوسپانسیون و امولسیون تولید می شوند را عبارتند از :

پی وی سی سوسپانسیونی

پی وی سی امولسیونی

هزینه پایین تر و فرمولاسیون آسان تر در پی وی سی های منعطف

در کاربرد پی وی سی منعطف هزینه فرمولاسیون بالاتر

تجهیزات  فرایند شکل دهی گران تر

هزینه تجهیزات شکل دهی کم تر

مناسب برای اکستروژن، تزریق و …

مناسب برای پوشش دهی و اسپری

علت نامگذاری به صورت  (اس)  مثلا نوع اس ۶۵ آن هم به علت نوع پلیمریزاسیون سوسپانسیونی در تولید آن است.

پلی وینیل کلراید یا پی وی سی نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است. در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. به‌طور عمومی بیشتر از ۵۰٪ از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؛ زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم‌بندی می‌شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان‌سازی سنتی نظیر چوب،سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده‌است. با وجود ظهور یک ماده ایده‌آل در ساختمان‌سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید